En son konular
3 gun boyunca corabin uzerine mesh edilerek namaz kilinirmi?
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Abdestle ilgili Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
3 gun boyunca corabin uzerine mesh edilerek namaz kilinirmi?
Soru:
Meshin
süresi bir gün ve bir gece (yani 24 saat) olmasına rağmen, ben, abdest
aldıktan sonra üç gün boyunca, çoraplarımı hiç çıkarmadan aralıksız
olarak aynı çoraplarımın üzerini meshettim.Kılmış olduğum ikinci ve
üçüncü günlerdeki namazlarım geçerli midir? Yoksa meshin belirtilen
süresine aykırı hareket ettiğimden dolayı namazlarımı tekrar kılmam mı
gerekiyor?
Hamd, yalnızca Allah'adır.
Birincisi:
Sahih sünnet (hadisler), mestin (çarığın) üzerini meshetme süresinin,
mukim için bir gün ve bir gece (yani 24 saat), yolcu için ise, üç gün ve
üç gece (yani 72 saat) olduğuna delâlet etmiştir. Çorapların üzerini
meshetmek, mestin (çarığın) üzerini meshetmek gibidir.
Nitekim Şureyh b. Hânî'den -Allah ona rahmet etsin- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
أَتَيْتُ عَائِشَةَ أَسْأَلُهَا عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ
فَقَالَتْ: عَلَيْكَ بِابْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَسَلْهُ؛ فَإِنَّهُ كَانَ
يُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فَسَأَلْنَاهُ فَقَالَ: ((جَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيَهُنَّ لِلْمُسَافِرِ، وَيَوْمًا
وَلَيْلَةً لِلْمُقِيمِ.)) [رواه مسلم]
"Mestin (çarığın) üzerini meshetme konusunda Âişe'ye -Allah ondan râzı olsun- soru sormak için geldim.
Bana:
Ebu Tâlib'i oğluna (Ali'ye) git. Çünkü o, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem-
ile birlikte yolculuğa çıkardı, dedi.
Bunun üzerine ona (Ali'ye) gelip sorduk.
Ali -Allah ondan râzı olsun- bize şöyle dedi:
Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- (mestin üzerini meshin
süresini) yolcu için üç gün ve üç gece, mukim için ise, bir gün ve bir
gece olarak tayin etti." (Müslim; hadis no: 276).
عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْمَسْحِ عَلَى
الْخُفَّيْنِ فَقَالَ: لِلْمُسَافِرِ ثَلَاثَةٌ، وَلِلْمُقِيمِ يَوْمٌ.))
Huzeyme
b. Sâbit'ten -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre,
Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'e mestin (çarığın) üzerini
meshin süresi hakkında sorulduğunda o şöyle buyurmuştur:
"Yolcu
için üç gün, mukim için bir gündür." (Tirmizî; hadi no: 95. Ebu Davud;
hadis no: 157. İbn-i Mâce; hadis no: 553. Elbânî; "Sahihu't-Tirmizî"de
'hadis sahihtir', demiştir.
Safvân b. Assâl'ın -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
(( كَانَ يَأْمُرُنَا إِذَا كُنَّا سَفَرًا أَوْ مُسَافِرِينَ أَنْ لا
نَنْزِعَ خِفَافَنَا ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيهِنَّ إِلا مِنْ
جَنَابَةٍ وَلَكِنْ مِنْ غَائِطٍ وَبَوْلٍ وَنَوْمٍ.)) [ رواه الترمذي
والنسائي وابن ماجه وحسنه الألباني]
"Rasûlullah
-sallallahu aleyhi ve sellem-, yolculukta veya yolcu olduğumuz zaman
-cünüplük hâli bunun dışındadır-, (abdestli olarak giydiğimiz takdirde),
büyük ve küçük abdest bozmak ile uyku uyumak gibi hallerde üç gün ve üç
gece (yetmiş iki saat) mestlerimizi (çarıklarımızı) çıkarmamamızı
emrederdi." (Tirmizî; hadis no: 96. Nesâî; hadis no: 127. İbn-i Mâce;
hadis no: 478. Elbânî de, 'hadis hasendir' demiştir.
İkincisi
Âlimlerin
görüşlerinden en tercihli olanına göre, meshin süresi, abdest
bozulduktan sonra alınan ilk abdestte ayakların üzerini meshetmekle
başlar. Mestin (çarığın) giyildiği andan itibaren meshin süresi
başlamaz. Aynı şekilde mesti giydikten sonra abdestin bozulduğu andan
itibaren de meshin süresi başlamaz. Örneğin bir kimse, sabah namazı için
abdest aldıktan sonra mestini (çarığını) giyer, sabah saat dokuzda
abdestini bozduktan sonra abdest almaz da saat onikide abdest alırsa,
meshin süresi, saat onikiden itibaren başlar, bir sonraki güne kadar
yani saat onikiye kadar devam eder.
İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:
"Evzâî ve Ebu Sevr şöyle demişlerdir: Mestin üzerini meshin süresi,
abdest bozulduktan sonra yeniden abdest aldığı andan itibaren başlar.
Bu, aynı zamanda İmam Ahmed ve Davud'dan rivâyet olunan görüştür. Bu,
delil yönünden en tercihli görüştür. İbn-i Münzir de bu görüşü tecih
etmiş ve buna yakın bir rivâyeti Ömer b. Hattab'tan -Allah ondan râzı
olsun- rivâyet etmiştir." ("el-Mecmû'"; c: 1, s: 512).
İbn-i Useymîn de -Allah ona rahmet etsin- bu görüşü tercih etmiş ve şöyle demiştir:
"Çünkü
hadisler: (Mukim mesheder), (yolcu mesheder). Bir kimsenin, meshetme
fiili olmadan (mestinin/çarığının üzerini meshetmeden) meshettiğini
söylemek, mümkün değildir. Doğru olan da bu görüştür."
("eş-Şerhu'l-Mumti'"; c: 1, s: 186).
Üçüncüsü:
Bir grup âlim, - İbn-i Hazm ve Şeyhulislâm İbn-i Teymiyye de -Allah
ikisine de rahmet etsin- bunlardandır-: "Bu konuda herhangi bir delil
olmadığından dolayı, meshin süresinin bitmesi ile abdest bozulmaz.
Abdest, -önden ve arkadan çıkan şeyler gibi- abdesti bozan şeylerle
bozulur, görüşünü tercih etmişlerdir." ("el-Muhallâ; c: 2, s: 151.
"el-İhtiyârâtu'l-Fıkhiyye"; s: 15."eş-Şerhu'l-Mumti'"; c: 1, s: 216).
Buna göre, bir kimse abdestli iken, öğle namazından önce mesh süresi
biterse (dolarsa), bu abdestle -abdesti bozuluncaya kadar- öğle namazı
ile diğer namazlarını, kılabilir.
Yukarida geçen bütün açıklamalara göre, eğer sen abdestli değilken
meshin süresi bitmiş ise, meshin süresi bittikten sonra ayaklarını
yıkamayıp üzerini meshederek aldığın abdestten sonra kıldığın bütün
namazları tekrar kılman gerekir.
Eğer sen, abdestli iken meshin süresi bitmiş ise, meshin süresinin
bitmesiyle abdestinin bozulduğu andan itibaren namazlarını tekrar kılman
gerekir.
Allah Teâlâ en iyi bilendir.
................................
alıntı
Meshin
süresi bir gün ve bir gece (yani 24 saat) olmasına rağmen, ben, abdest
aldıktan sonra üç gün boyunca, çoraplarımı hiç çıkarmadan aralıksız
olarak aynı çoraplarımın üzerini meshettim.Kılmış olduğum ikinci ve
üçüncü günlerdeki namazlarım geçerli midir? Yoksa meshin belirtilen
süresine aykırı hareket ettiğimden dolayı namazlarımı tekrar kılmam mı
gerekiyor?
Hamd, yalnızca Allah'adır.
Birincisi:
Sahih sünnet (hadisler), mestin (çarığın) üzerini meshetme süresinin,
mukim için bir gün ve bir gece (yani 24 saat), yolcu için ise, üç gün ve
üç gece (yani 72 saat) olduğuna delâlet etmiştir. Çorapların üzerini
meshetmek, mestin (çarığın) üzerini meshetmek gibidir.
Nitekim Şureyh b. Hânî'den -Allah ona rahmet etsin- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
أَتَيْتُ عَائِشَةَ أَسْأَلُهَا عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ
فَقَالَتْ: عَلَيْكَ بِابْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَسَلْهُ؛ فَإِنَّهُ كَانَ
يُسَافِرُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
فَسَأَلْنَاهُ فَقَالَ: ((جَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيَهُنَّ لِلْمُسَافِرِ، وَيَوْمًا
وَلَيْلَةً لِلْمُقِيمِ.)) [رواه مسلم]
"Mestin (çarığın) üzerini meshetme konusunda Âişe'ye -Allah ondan râzı olsun- soru sormak için geldim.
Bana:
Ebu Tâlib'i oğluna (Ali'ye) git. Çünkü o, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem-
ile birlikte yolculuğa çıkardı, dedi.
Bunun üzerine ona (Ali'ye) gelip sorduk.
Ali -Allah ondan râzı olsun- bize şöyle dedi:
Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- (mestin üzerini meshin
süresini) yolcu için üç gün ve üç gece, mukim için ise, bir gün ve bir
gece olarak tayin etti." (Müslim; hadis no: 276).
عَنْ خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْمَسْحِ عَلَى
الْخُفَّيْنِ فَقَالَ: لِلْمُسَافِرِ ثَلَاثَةٌ، وَلِلْمُقِيمِ يَوْمٌ.))
b. Sâbit'ten -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre,
Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'e mestin (çarığın) üzerini
meshin süresi hakkında sorulduğunda o şöyle buyurmuştur:
"Yolcu
için üç gün, mukim için bir gündür." (Tirmizî; hadi no: 95. Ebu Davud;
hadis no: 157. İbn-i Mâce; hadis no: 553. Elbânî; "Sahihu't-Tirmizî"de
'hadis sahihtir', demiştir.
Safvân b. Assâl'ın -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:
(( كَانَ يَأْمُرُنَا إِذَا كُنَّا سَفَرًا أَوْ مُسَافِرِينَ أَنْ لا
نَنْزِعَ خِفَافَنَا ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيهِنَّ إِلا مِنْ
جَنَابَةٍ وَلَكِنْ مِنْ غَائِطٍ وَبَوْلٍ وَنَوْمٍ.)) [ رواه الترمذي
والنسائي وابن ماجه وحسنه الألباني]
"Rasûlullah
-sallallahu aleyhi ve sellem-, yolculukta veya yolcu olduğumuz zaman
-cünüplük hâli bunun dışındadır-, (abdestli olarak giydiğimiz takdirde),
büyük ve küçük abdest bozmak ile uyku uyumak gibi hallerde üç gün ve üç
gece (yetmiş iki saat) mestlerimizi (çarıklarımızı) çıkarmamamızı
emrederdi." (Tirmizî; hadis no: 96. Nesâî; hadis no: 127. İbn-i Mâce;
hadis no: 478. Elbânî de, 'hadis hasendir' demiştir.
İkincisi
Âlimlerin
görüşlerinden en tercihli olanına göre, meshin süresi, abdest
bozulduktan sonra alınan ilk abdestte ayakların üzerini meshetmekle
başlar. Mestin (çarığın) giyildiği andan itibaren meshin süresi
başlamaz. Aynı şekilde mesti giydikten sonra abdestin bozulduğu andan
itibaren de meshin süresi başlamaz. Örneğin bir kimse, sabah namazı için
abdest aldıktan sonra mestini (çarığını) giyer, sabah saat dokuzda
abdestini bozduktan sonra abdest almaz da saat onikide abdest alırsa,
meshin süresi, saat onikiden itibaren başlar, bir sonraki güne kadar
yani saat onikiye kadar devam eder.
İmam Nevevî -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir:
"Evzâî ve Ebu Sevr şöyle demişlerdir: Mestin üzerini meshin süresi,
abdest bozulduktan sonra yeniden abdest aldığı andan itibaren başlar.
Bu, aynı zamanda İmam Ahmed ve Davud'dan rivâyet olunan görüştür. Bu,
delil yönünden en tercihli görüştür. İbn-i Münzir de bu görüşü tecih
etmiş ve buna yakın bir rivâyeti Ömer b. Hattab'tan -Allah ondan râzı
olsun- rivâyet etmiştir." ("el-Mecmû'"; c: 1, s: 512).
İbn-i Useymîn de -Allah ona rahmet etsin- bu görüşü tercih etmiş ve şöyle demiştir:
"Çünkü
hadisler: (Mukim mesheder), (yolcu mesheder). Bir kimsenin, meshetme
fiili olmadan (mestinin/çarığının üzerini meshetmeden) meshettiğini
söylemek, mümkün değildir. Doğru olan da bu görüştür."
("eş-Şerhu'l-Mumti'"; c: 1, s: 186).
Üçüncüsü:
Bir grup âlim, - İbn-i Hazm ve Şeyhulislâm İbn-i Teymiyye de -Allah
ikisine de rahmet etsin- bunlardandır-: "Bu konuda herhangi bir delil
olmadığından dolayı, meshin süresinin bitmesi ile abdest bozulmaz.
Abdest, -önden ve arkadan çıkan şeyler gibi- abdesti bozan şeylerle
bozulur, görüşünü tercih etmişlerdir." ("el-Muhallâ; c: 2, s: 151.
"el-İhtiyârâtu'l-Fıkhiyye"; s: 15."eş-Şerhu'l-Mumti'"; c: 1, s: 216).
Buna göre, bir kimse abdestli iken, öğle namazından önce mesh süresi
biterse (dolarsa), bu abdestle -abdesti bozuluncaya kadar- öğle namazı
ile diğer namazlarını, kılabilir.
Yukarida geçen bütün açıklamalara göre, eğer sen abdestli değilken
meshin süresi bitmiş ise, meshin süresi bittikten sonra ayaklarını
yıkamayıp üzerini meshederek aldığın abdestten sonra kıldığın bütün
namazları tekrar kılman gerekir.
Eğer sen, abdestli iken meshin süresi bitmiş ise, meshin süresinin
bitmesiyle abdestinin bozulduğu andan itibaren namazlarını tekrar kılman
gerekir.
Allah Teâlâ en iyi bilendir.
................................
alıntı
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Abdestle ilgili Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
C.tesi Nis. 09, 2016 5:48 pm tarafından EN_NİSA
» selamun aleykum
Perş. Eyl. 10, 2015 10:52 am tarafından EN_NİSA
» Soru kandillerde oruç tutuyorum.......?
Ptsi Haz. 15, 2015 1:26 am tarafından EN_NİSA
» Kadir Gecesinin Fazileti
Cuma Haz. 12, 2015 5:52 pm tarafından EN_NİSA
» Yolcunun Oruç Tutmamasının Caizliği
Cuma Haz. 12, 2015 9:13 am tarafından EN_NİSA
» Ölünün Oruç Borcunu Velisinin Kaza Etmesi
Cuma Haz. 12, 2015 8:52 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Borcunun Kazası
Cuma Haz. 12, 2015 8:48 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Tedavi İçin Hacamat Yaptırması
Cuma Haz. 12, 2015 8:34 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Cünüp Olarak Sabahlaması
Perş. Haz. 11, 2015 10:34 am tarafından EN_NİSA
» Orucu unutarak bozan kimse ne yapmalıdır?
Perş. Haz. 11, 2015 10:25 am tarafından EN_NİSA
» İftarda Acele Etmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:16 am tarafından EN_NİSA
» Sahur Yemenin ve Onu Geciktirmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:14 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlu Ne Zaman İftar Eder
Perş. Haz. 11, 2015 10:10 am tarafından EN_NİSA
» Oruca Ne Zaman Başlanacağı
Perş. Haz. 11, 2015 10:05 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Hilalinin Görülmesiyle Oruca Başlanır Şevval Hilalinin Görülmesiyle Bayram Yapılır
Perş. Haz. 11, 2015 9:59 am tarafından EN_NİSA