En son konular
Kadının çalışması caiz midir. Kocasının izni gerekli midir?
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Diğer Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
Kadının çalışması caiz midir. Kocasının izni gerekli midir?
Soru
Dinimize
göre evli bir kadın çalışmak için kocasından izin almak zorunda mıdır.
Kocasının izni olmadan çalışamaz mı? Eğer kadının çalışması kocasının
müsadesine bağlı ise koca bu müsade karşılığında kadının kazancına
belli oranda ortak olma gibi bir şartla bu izni vermesi caiz midir?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
İdeal olanı, kadının çalışmamasıdır. Yani dışarıda yabancıların yanında
çalışmaya mecbur kalmamasıdır. Çünkü kadının evindeki çalışması
kendisine yetip de artar bile.
Zaten evindeki çalışması da bir bakıma nafile ibadet hükmünde bir
meşguliyettir. Hanımların bu konuda imtiyazlı durumları vardır. Beyine
gönül rızasıyla hizmeti, çocuklarına bakması, onlarla gece gündüz haşir
neşir olması nafile ibadetten başka bir manaya gelmez. bu kudsiyette
bir çalışma ise düşünen bir hanımefendi için tatmin edici olsa
gerektir.
Çünkü bu çalışma, yuvasında huzur, amel defterinde de sevaba vesiledir.
Ancak ekonomik şatların zorlamasıyla yabancıların yanında çalışmaya
mecbur kalan hanımları da görmekteyiz.
Bir mühim nokta da, çalışacak hanımın beyi ile olan durumudur. Hanımının
çalışması beyinin izin ve rızasına bağlıdır. Beyinden izin çıkmaz,
rızası söz konusu olmazsa hanımın çalışması meşru da olmaz, makul de
görülmez.
Bu izni vermeyen beyden hanımın makul ve meşru isteklerine cevap verip
vermediği araştırılır. Zaruri ihtiyaçları temin ediyor, mecburi olan
istekler eve getiriliyor da hanım bunlara kanaat etmiyo, daha fazlasını,
daha lüks ve israflısını talep ediorsa, buna çalışma gerekçesi olarak
bakılamaz. İhtiyaç üstü istekte bulunan hanımın arzularına haklılık
payı verilmez.
Bu konuda bazı hadisler bizi uyarmaktadır.
Ahir zamanda lüks ve israf alıp yürüyecek. Öyle ki, ihtiyaç olmayan
şeyler dahi zaruri ihtşyaç talakki edilirhale getirilecek. Bu durumda
hanımlar, kızlar, oğullar ailenin reisini, steklerini karşılama
konusunda zorlayacaklar... Helal kazançla bu istekleri karşılayamayan
evin reisi de bu defa helal haram sınırlarını tanımaz hale gelecek, ne
bulursa almaya çalışacak. Böyece aile reisini, çocuklarıyla ailesi,
uhrevi yönden felakete sürüklemiş olacaktır. Demek ihtiyaç anlayışı çok
değişecek...
Hadisin bu ikazı aile bireylerini ciddi şekilde düşündürmeli, çevrenin
telkin ettiği ihtiyaç olmayan şeyleri de ihtiyaç gibi görmekten uzak
kalmalı, helal lokmayla iktifa etmeye nefsimizi razı etme basiretini
göstermeliyiz. Aksi halde beyi bırak hanımın çalışması dahi geçinmeye
yetmeyecektir.
Kadının kazancı kendine aittir. Eğer koca kadına çalışması için izin verirse kazancına ortak olamaz.
Çalışmak zorunda kalan kadınlar için akla ilk gelen teeml şartlar şunlar olsa gerektir:
1- Çalışma yerine gidip gelirken ve iş yerinde fitne olmayacak, hanımı
ve yakınlarını zihnen rahatsız edecek ahlaki davranışlar mevcut
bulunmayacaktır. Yani çalışma ortamında emniyet ve ciddiyet
bulunacaktır.
2- Çalışan hanım yabancı bir erkekle iki ikiye muhatap olmayacak, baş
başa kalma gibi mecburiyetler söz konusu hale gelmeyecektir.
Bu konuda Efendimiz (s.a.v.) in ikazı her zaman hatırda tutulacaktır.
"Bir kadınla yabancı bir erkek, iki ikiye muhatap olur, baş başa kalırsa bunların üçüncüsü şeytandır!"
3- Tesettürlü bulunmak, namahreme tesettürsüz muhatap olmak zorunda kalmamak.
Sorularla Islamiyet
Dinimize
göre evli bir kadın çalışmak için kocasından izin almak zorunda mıdır.
Kocasının izni olmadan çalışamaz mı? Eğer kadının çalışması kocasının
müsadesine bağlı ise koca bu müsade karşılığında kadının kazancına
belli oranda ortak olma gibi bir şartla bu izni vermesi caiz midir?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
İdeal olanı, kadının çalışmamasıdır. Yani dışarıda yabancıların yanında
çalışmaya mecbur kalmamasıdır. Çünkü kadının evindeki çalışması
kendisine yetip de artar bile.
Zaten evindeki çalışması da bir bakıma nafile ibadet hükmünde bir
meşguliyettir. Hanımların bu konuda imtiyazlı durumları vardır. Beyine
gönül rızasıyla hizmeti, çocuklarına bakması, onlarla gece gündüz haşir
neşir olması nafile ibadetten başka bir manaya gelmez. bu kudsiyette
bir çalışma ise düşünen bir hanımefendi için tatmin edici olsa
gerektir.
Çünkü bu çalışma, yuvasında huzur, amel defterinde de sevaba vesiledir.
Ancak ekonomik şatların zorlamasıyla yabancıların yanında çalışmaya
mecbur kalan hanımları da görmekteyiz.
Bir mühim nokta da, çalışacak hanımın beyi ile olan durumudur. Hanımının
çalışması beyinin izin ve rızasına bağlıdır. Beyinden izin çıkmaz,
rızası söz konusu olmazsa hanımın çalışması meşru da olmaz, makul de
görülmez.
Bu izni vermeyen beyden hanımın makul ve meşru isteklerine cevap verip
vermediği araştırılır. Zaruri ihtiyaçları temin ediyor, mecburi olan
istekler eve getiriliyor da hanım bunlara kanaat etmiyo, daha fazlasını,
daha lüks ve israflısını talep ediorsa, buna çalışma gerekçesi olarak
bakılamaz. İhtiyaç üstü istekte bulunan hanımın arzularına haklılık
payı verilmez.
Bu konuda bazı hadisler bizi uyarmaktadır.
Ahir zamanda lüks ve israf alıp yürüyecek. Öyle ki, ihtiyaç olmayan
şeyler dahi zaruri ihtşyaç talakki edilirhale getirilecek. Bu durumda
hanımlar, kızlar, oğullar ailenin reisini, steklerini karşılama
konusunda zorlayacaklar... Helal kazançla bu istekleri karşılayamayan
evin reisi de bu defa helal haram sınırlarını tanımaz hale gelecek, ne
bulursa almaya çalışacak. Böyece aile reisini, çocuklarıyla ailesi,
uhrevi yönden felakete sürüklemiş olacaktır. Demek ihtiyaç anlayışı çok
değişecek...
Hadisin bu ikazı aile bireylerini ciddi şekilde düşündürmeli, çevrenin
telkin ettiği ihtiyaç olmayan şeyleri de ihtiyaç gibi görmekten uzak
kalmalı, helal lokmayla iktifa etmeye nefsimizi razı etme basiretini
göstermeliyiz. Aksi halde beyi bırak hanımın çalışması dahi geçinmeye
yetmeyecektir.
Kadının kazancı kendine aittir. Eğer koca kadına çalışması için izin verirse kazancına ortak olamaz.
Çalışmak zorunda kalan kadınlar için akla ilk gelen teeml şartlar şunlar olsa gerektir:
1- Çalışma yerine gidip gelirken ve iş yerinde fitne olmayacak, hanımı
ve yakınlarını zihnen rahatsız edecek ahlaki davranışlar mevcut
bulunmayacaktır. Yani çalışma ortamında emniyet ve ciddiyet
bulunacaktır.
2- Çalışan hanım yabancı bir erkekle iki ikiye muhatap olmayacak, baş
başa kalma gibi mecburiyetler söz konusu hale gelmeyecektir.
Bu konuda Efendimiz (s.a.v.) in ikazı her zaman hatırda tutulacaktır.
"Bir kadınla yabancı bir erkek, iki ikiye muhatap olur, baş başa kalırsa bunların üçüncüsü şeytandır!"
3- Tesettürlü bulunmak, namahreme tesettürsüz muhatap olmak zorunda kalmamak.
Sorularla Islamiyet
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Diğer Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
C.tesi Nis. 09, 2016 5:48 pm tarafından EN_NİSA
» selamun aleykum
Perş. Eyl. 10, 2015 10:52 am tarafından EN_NİSA
» Soru kandillerde oruç tutuyorum.......?
Ptsi Haz. 15, 2015 1:26 am tarafından EN_NİSA
» Kadir Gecesinin Fazileti
Cuma Haz. 12, 2015 5:52 pm tarafından EN_NİSA
» Yolcunun Oruç Tutmamasının Caizliği
Cuma Haz. 12, 2015 9:13 am tarafından EN_NİSA
» Ölünün Oruç Borcunu Velisinin Kaza Etmesi
Cuma Haz. 12, 2015 8:52 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Borcunun Kazası
Cuma Haz. 12, 2015 8:48 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Tedavi İçin Hacamat Yaptırması
Cuma Haz. 12, 2015 8:34 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Cünüp Olarak Sabahlaması
Perş. Haz. 11, 2015 10:34 am tarafından EN_NİSA
» Orucu unutarak bozan kimse ne yapmalıdır?
Perş. Haz. 11, 2015 10:25 am tarafından EN_NİSA
» İftarda Acele Etmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:16 am tarafından EN_NİSA
» Sahur Yemenin ve Onu Geciktirmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:14 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlu Ne Zaman İftar Eder
Perş. Haz. 11, 2015 10:10 am tarafından EN_NİSA
» Oruca Ne Zaman Başlanacağı
Perş. Haz. 11, 2015 10:05 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Hilalinin Görülmesiyle Oruca Başlanır Şevval Hilalinin Görülmesiyle Bayram Yapılır
Perş. Haz. 11, 2015 9:59 am tarafından EN_NİSA