En son konular
ZEKAT İBADETİNİN EDASI VE ZENGİNLİĞİN ÖLÇÜSÜ
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Zekat/Sadaka Soruları
1 sayfadaki 1 sayfası
ZEKAT İBADETİNİN EDASI VE ZENGİNLİĞİN ÖLÇÜSÜ
Zekat ibadeti, İslamın üzerine bina edildiği beş şarttan birisidir. Hz. Abdullah ibn-i Ömer (ra)'den rivayet edilen hadis-i şerif'te Resul-i Ekrem (sav)'in: "-İslam beş şey üzerine bina olunmuştur. (Bu beş şey) Kelime-i şehadet getirmek, namaz kılmak, zekat vermek, hacc etmek ve Ramazan-ı Şerif orucunu tutmaktır" (1) buyurduğu malumdur.
İslam fıkhını uygulayan bir devletin lideri, bu ibadetin hakkı ile eda edilmesini sağlamak durumundadır. Hanefi fukahasına göre, zekat mü'minlerin emirinin tayin ettiği amil (zekat memuru) tarafından toplanır ve hak sahiplerini ulaştırılır. Resul-i Ekrem (sav)'in Yemen Valisi Hz. Muaz b. Cebel'e (ra) hitaben: "-Zekat, Müslümanların zenginlerinden alınacak ve fakirlerine verilecektir" (2) buyurduğu ve valisine görevini hatırlattığı sabittir.
Feteva-ı Hindiyye'de: "- Zekat muhkem bir farzdır. İnkar eden kafir olur. Vermeyen ise öldürülür. Serahsi'nin Muhıyt'inde de böyledir" (3) hükmü kayıtlıdır.
Bu girişten sonra "Resul-i Ekrem (sav) döneminde, nisap miktarları arasındaki uçurum bu nisbette miydi?" sualinize geçebiliriz.
Nisap, zenginliğin sabit olabilmesi için zaruri olan bir miktardır. Muteber kaynaklarda; Resul-i Ekrem (sav)'in döneminde, beş dirhem gümüş ile bir koyunun satın alınabildiği kayıtlıdır. (4)
Dolayısıyle ikiyüz dirhem gümüşün değeri ile kırk koyunun bedeli birbirine denktir. Yani nisab miktarları, birbirine eşittir. Günümüzde ikiyüz dirhem gümüşle; kırk değil, iki koyun bile alınamaz. Yirmi miskal altın için de durum farklı değildir. Nisab miktarları arasında, değer farklılaşması ortaya çıkmıştır.
Savaşan kimsenin (mücahidin) asli ihtiyacı olan atı, zekata tabi değildir. Günümüzde yaygın olarak kullanılan; "Ata zekat yoktur" hükmü, muhtelif hadislerden kaynaklanan eksik bir anlayıştır. Hz. Zeyd b. Sabit (ra)'den rivayet edilen "Bir Müslümanın üzerine, atı için sadaka yoktur" hadis-i şerifi, mücahidin cihad vasıtası olan atı ile ilgilidir. Hz. Ömer (ra)'in: zekat amiline hitaben, "-Kırk koyundan bir koyun zekat alıyoruz. Bu kadar değerli olan attan almıyoruz. Bundan böyle her at için bir dinar veya on dirhem zekat alınız" (5) emrini verdiği de sabittir.
O dönemde yaşayan diğer fakih sahabeler, Halife'nin bu tatbikata itiraz etmemişlerdir. İmam-ı Azam Ebu Hanife (rh.a) ticaret malı olan atlar için, zekat verilmesinin zaruri olduğunu belirtmiştir. (6)
Büyük şehirlerde yaşayan insanlar için, özel otomobillerin ihtiyaç olduğu sabittir. Ancak "Asli bir ihtiyaç mıdır?" sualine, müsbet cevap vermek kolay değildir. Mali ibadetlerin (Zekat, sadaka-ı fıtr vs) edası ile ilgili olan ve istisna edilen asli ihtiyaçların artırılması, ihtiyaç sahiplerini (fakir, miskin vs) zor duruma düşürebilir. Mesela: Günümüzde kullanılan özel uçakları; asli ihtiyaç kabul edersek, Türkiye'deki zengin sayısı alabildiğine azaltmış oluruz. Özel otomobillerin ticaret malı olarak değerlendirilmesi, fakirlerin hakkını korumak açısından maslahata daha uygundur. Bilindiği gibi ticaret mallarının (uruzun) kıymeti tayin edilir ve her ikiyüz dirhem mukabilinde beş dirhem olarak eda edilir. (7)
Rızkını taşımacılık yoluyla elde eden kimseler için (Kamyon söförleri, taksiciler vs) vasıtaları alet hükmündedir. Bu kimselerin elde ettikleri krazanç; nisap miktarından fazla olur ve üzerinden bir yıl geçerse, zekat vermek durumundadır. Meselenin özü budur. Birbirimize dua edelim.
(1) Sahih-i Buhari- İst: 1401 C: 1 Sh: 8, Ayrıca Sahih-i Müslim- C: 1 Sh: 45 K. İman: 5, İmam-ı Kasani- El Bedaiu's Senai- Beyrut: 1974 C: 2 Sh: 2
(2) İbn-i Hümam- Fethu'l Kadir- Beyrut: 1315 C: 2 Sh: 19.
(3) Şeyh Nizamüddin ve Heyet- Feteva-ı Hindiyye- Beyrut: 1400 C: 1 Sh: 170.
(4) İmam-ı Serahsi- El Mebsut- Beyrut: ty C: 2 Sh: 150, Ayrıca Mecmuau'l Enhur (Şerhu Damad) İst: 1316 C: 1 Sh: 197.
(5) İmam-ı Zeylai- Nasbu'r Raye- Kahire: 1938 C: 2 Sh: 359.
(6) İmam-ı Merginani- El Hidaye- Kahire: 1965 C: 1 Sh: 100.
(7) İbn-i Hümam- A.g.e. C: 1 Sh: 526
Similar topics
» Evlenmeden önce görüşmenin ölçüsü nedir?
» MAL VE SERVETİN BEKÇİSİ ZEKAT
» zekat kimlere verilmelidir?
» Zekât ve fitremi kardeşime verebilir miyim.?
» MAL VE SERVETİN BEKÇİSİ ZEKAT
» zekat kimlere verilmelidir?
» Zekât ve fitremi kardeşime verebilir miyim.?
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Zekat/Sadaka Soruları
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
C.tesi Nis. 09, 2016 5:48 pm tarafından EN_NİSA
» selamun aleykum
Perş. Eyl. 10, 2015 10:52 am tarafından EN_NİSA
» Soru kandillerde oruç tutuyorum.......?
Ptsi Haz. 15, 2015 1:26 am tarafından EN_NİSA
» Kadir Gecesinin Fazileti
Cuma Haz. 12, 2015 5:52 pm tarafından EN_NİSA
» Yolcunun Oruç Tutmamasının Caizliği
Cuma Haz. 12, 2015 9:13 am tarafından EN_NİSA
» Ölünün Oruç Borcunu Velisinin Kaza Etmesi
Cuma Haz. 12, 2015 8:52 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Borcunun Kazası
Cuma Haz. 12, 2015 8:48 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Tedavi İçin Hacamat Yaptırması
Cuma Haz. 12, 2015 8:34 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Cünüp Olarak Sabahlaması
Perş. Haz. 11, 2015 10:34 am tarafından EN_NİSA
» Orucu unutarak bozan kimse ne yapmalıdır?
Perş. Haz. 11, 2015 10:25 am tarafından EN_NİSA
» İftarda Acele Etmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:16 am tarafından EN_NİSA
» Sahur Yemenin ve Onu Geciktirmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:14 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlu Ne Zaman İftar Eder
Perş. Haz. 11, 2015 10:10 am tarafından EN_NİSA
» Oruca Ne Zaman Başlanacağı
Perş. Haz. 11, 2015 10:05 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Hilalinin Görülmesiyle Oruca Başlanır Şevval Hilalinin Görülmesiyle Bayram Yapılır
Perş. Haz. 11, 2015 9:59 am tarafından EN_NİSA