En son konular
Estetik ameliyatı yaptırmak günah mıdır?
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Diğer Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
Estetik ameliyatı yaptırmak günah mıdır?
Soru
Burun estetiği yaptırmak caiz midir ?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
“Bugün
estetik veya güzelleştirme ameliyatı” olarak bilinen operasyonlarla
vücut üzerinde yapılan değiştirmeler daha çok burun, çene, göğüs ve
yüzü hedef alır. Bu, ruh ve ahlâk güzelliğinden ziyade, şekil ve
görünüşe önem veren maddeci anlayışın teşvik ettiği bir musibettir.
Esas olarak, akl-ı selîm sahibi bir insan Allah’ın kendisine ihsan
ettiği vücut elbisesine razı olur. Çünkü organların yerli yerinde
yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vücuda yerleştirilmesi insanın
şükretmesine kâfidir. İnsan hiçbir emek harcamadan, hiçbir masraf
yapmadan kendisinde mevcut olan güzellik ve özelliklerle yetinmeli,
yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme” düşüncesiyle
vücudunu sun’î bir biçime sokmaya yeltenmemelidir.
Meseleye dinî açıdan bakıldığında üç husus karşımıza çıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytânî bir vesveseden kaynaklanmaktadır. Nitekim
Şeytan Hz. Âdem’e secde etmeyip Allah’ın rahmetinden uzaklaştırılınca
şöyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah’ın yarattıklarını
değiştirecekler... Kim Allah’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse,
şüphesiz, açıktan açığa büyük bir ziyana düşmüş demektir.”1
İslâmdan önceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek,
ciltlerini maviye boyarlar, putları adına çocuklarının başında bir
miktar saç bırakırlardı.
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vücutta değişikliklere
yönelik hareketleri tasvip etmemiştir. Buharî ve Müslim’de rivayet
edilen hadislerde, güzellik için vücuda dövme yapanın, yaptıranın,
dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını
yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah’ın yarattığını
değiştirenlerin İlâhî rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir.2
Gerek bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugünkü şekliyle yüz ve
diğer organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah tarafından
kendilerine verilen şekil ve güzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz
etmekte ve ilâhî sanatı beğenmemektedir. İşte hiçbir mazeret ve
ciddî-sıhhî bir sebep yokken, sırf güzellik düşüncesiyle estetik
ameliyatı yaptırmak meşru görülmemektedir.
Meşru görülmemesine sebep olan ikinci husus, bedene eziyet verip, azap
ve ıztıraba sokmaktır. Eskiden olduğu gibi dövme yaptıranlar, dişlerini
inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar
vücutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah tarafından kendilerine
emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir. Ameliyatta bıçağın
altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan büyük ölçüde tehlikeyle
yüz yüze gelmektedir. Halbuki Cenab-ı Hak “Kendi elinizle kendinizi
tehlikeye atmayın”3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır.
Üçüncü husus da, bu ameliyat çok pahalıya yapıldığından büyük bir israfa
yol açmasıdır. Üstelik bu israf hakikat ve öz için değil, görünüş ve
şekil için yapılmıştır. Bugün birçok insan müzmin hastalıklardan
kurtulmak için paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vücudu
güzelleştirmek için estetik ameliyat olanlar milyonlarca para
dökmektedir. İsraf da haramdır.
Ancak meşru ve mâkul bir mazeret varsa mesele farklılık arz eder. Meselâ
doğuma dayalı olarak “tavşan dudak” denilen yarık dudaklı doğanlar
veya benzeri bedenî bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir.
Yangın, trafik kazası veya benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir kusur
olanlar da aynı şekilde mütalâa edilmektedir. Yani böyle bir kusuru
olan kimse, toplum içinde psikolojik bir sıkıntı çekiyor, aşağılık
duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir
ve çirkin gösteriyorsa; böyle bir ârızanın giderilmesi bir çeşit tedavi
mahiyetini taşır.4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur.
Çünkü Allah dinde bizim için bir zorluk kılmamıştır. Yukarıda mealini
verdiğimiz hadisteki “güzellik için” kaydı meseleye açıklık
getirmektedir. Yani estetik ameliyat ve vücuttaki değişiklikler önemli
bir kusur ve arızayı gidermek niyeti ile değil de, güzelleşme kasdıyla
yapılırsa haram olur; bir zararı ve çirkinliği gidermek niyetiyle normal
hale getirmek için yapılırsa caiz olur.
1. Nisâ Sûresi, 119.
2. Müslim, Libas: 119-120; Buhârî, Libas: 82, 85.
3. Bukara Sûresi, 195.
4. Umdetü’l-Karî, 22: 63; el-Kardâvî, İslâmda Helâl ve Haram, s. 103.
Sorularla Islamiyet
Burun estetiği yaptırmak caiz midir ?
Cevap
Değerli kardeşimiz;
“Bugün
estetik veya güzelleştirme ameliyatı” olarak bilinen operasyonlarla
vücut üzerinde yapılan değiştirmeler daha çok burun, çene, göğüs ve
yüzü hedef alır. Bu, ruh ve ahlâk güzelliğinden ziyade, şekil ve
görünüşe önem veren maddeci anlayışın teşvik ettiği bir musibettir.
Esas olarak, akl-ı selîm sahibi bir insan Allah’ın kendisine ihsan
ettiği vücut elbisesine razı olur. Çünkü organların yerli yerinde
yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vücuda yerleştirilmesi insanın
şükretmesine kâfidir. İnsan hiçbir emek harcamadan, hiçbir masraf
yapmadan kendisinde mevcut olan güzellik ve özelliklerle yetinmeli,
yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme” düşüncesiyle
vücudunu sun’î bir biçime sokmaya yeltenmemelidir.
Meseleye dinî açıdan bakıldığında üç husus karşımıza çıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytânî bir vesveseden kaynaklanmaktadır. Nitekim
Şeytan Hz. Âdem’e secde etmeyip Allah’ın rahmetinden uzaklaştırılınca
şöyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah’ın yarattıklarını
değiştirecekler... Kim Allah’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse,
şüphesiz, açıktan açığa büyük bir ziyana düşmüş demektir.”1
İslâmdan önceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek,
ciltlerini maviye boyarlar, putları adına çocuklarının başında bir
miktar saç bırakırlardı.
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vücutta değişikliklere
yönelik hareketleri tasvip etmemiştir. Buharî ve Müslim’de rivayet
edilen hadislerde, güzellik için vücuda dövme yapanın, yaptıranın,
dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını
yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah’ın yarattığını
değiştirenlerin İlâhî rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir.2
Gerek bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugünkü şekliyle yüz ve
diğer organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah tarafından
kendilerine verilen şekil ve güzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz
etmekte ve ilâhî sanatı beğenmemektedir. İşte hiçbir mazeret ve
ciddî-sıhhî bir sebep yokken, sırf güzellik düşüncesiyle estetik
ameliyatı yaptırmak meşru görülmemektedir.
Meşru görülmemesine sebep olan ikinci husus, bedene eziyet verip, azap
ve ıztıraba sokmaktır. Eskiden olduğu gibi dövme yaptıranlar, dişlerini
inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar
vücutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah tarafından kendilerine
emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir. Ameliyatta bıçağın
altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan büyük ölçüde tehlikeyle
yüz yüze gelmektedir. Halbuki Cenab-ı Hak “Kendi elinizle kendinizi
tehlikeye atmayın”3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır.
Üçüncü husus da, bu ameliyat çok pahalıya yapıldığından büyük bir israfa
yol açmasıdır. Üstelik bu israf hakikat ve öz için değil, görünüş ve
şekil için yapılmıştır. Bugün birçok insan müzmin hastalıklardan
kurtulmak için paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vücudu
güzelleştirmek için estetik ameliyat olanlar milyonlarca para
dökmektedir. İsraf da haramdır.
Ancak meşru ve mâkul bir mazeret varsa mesele farklılık arz eder. Meselâ
doğuma dayalı olarak “tavşan dudak” denilen yarık dudaklı doğanlar
veya benzeri bedenî bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir.
Yangın, trafik kazası veya benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir kusur
olanlar da aynı şekilde mütalâa edilmektedir. Yani böyle bir kusuru
olan kimse, toplum içinde psikolojik bir sıkıntı çekiyor, aşağılık
duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir
ve çirkin gösteriyorsa; böyle bir ârızanın giderilmesi bir çeşit tedavi
mahiyetini taşır.4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur.
Çünkü Allah dinde bizim için bir zorluk kılmamıştır. Yukarıda mealini
verdiğimiz hadisteki “güzellik için” kaydı meseleye açıklık
getirmektedir. Yani estetik ameliyat ve vücuttaki değişiklikler önemli
bir kusur ve arızayı gidermek niyeti ile değil de, güzelleşme kasdıyla
yapılırsa haram olur; bir zararı ve çirkinliği gidermek niyetiyle normal
hale getirmek için yapılırsa caiz olur.
1. Nisâ Sûresi, 119.
2. Müslim, Libas: 119-120; Buhârî, Libas: 82, 85.
3. Bukara Sûresi, 195.
4. Umdetü’l-Karî, 22: 63; el-Kardâvî, İslâmda Helâl ve Haram, s. 103.
Sorularla Islamiyet
Similar topics
» Kadının çalışması caiz midir. Kocasının izni gerekli midir?
» evde resim köpek bulundurmak caiz midir?
» EŞLER BİRBİNİ KISKANIRSA GÜNAH MI OLUR?
» Tasavvuf Bid’at Mıdır ?
» TÜP BEBEK caiz midir?
» evde resim köpek bulundurmak caiz midir?
» EŞLER BİRBİNİ KISKANIRSA GÜNAH MI OLUR?
» Tasavvuf Bid’at Mıdır ?
» TÜP BEBEK caiz midir?
Kur'an ve Sünnet Işığında Müslüman Hanımlara Özel İslami Forum :: İslami Soru/Cevap Bölümü :: Diğer Sorular
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
C.tesi Nis. 09, 2016 5:48 pm tarafından EN_NİSA
» selamun aleykum
Perş. Eyl. 10, 2015 10:52 am tarafından EN_NİSA
» Soru kandillerde oruç tutuyorum.......?
Ptsi Haz. 15, 2015 1:26 am tarafından EN_NİSA
» Kadir Gecesinin Fazileti
Cuma Haz. 12, 2015 5:52 pm tarafından EN_NİSA
» Yolcunun Oruç Tutmamasının Caizliği
Cuma Haz. 12, 2015 9:13 am tarafından EN_NİSA
» Ölünün Oruç Borcunu Velisinin Kaza Etmesi
Cuma Haz. 12, 2015 8:52 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Borcunun Kazası
Cuma Haz. 12, 2015 8:48 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Tedavi İçin Hacamat Yaptırması
Cuma Haz. 12, 2015 8:34 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlunun Cünüp Olarak Sabahlaması
Perş. Haz. 11, 2015 10:34 am tarafından EN_NİSA
» Orucu unutarak bozan kimse ne yapmalıdır?
Perş. Haz. 11, 2015 10:25 am tarafından EN_NİSA
» İftarda Acele Etmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:16 am tarafından EN_NİSA
» Sahur Yemenin ve Onu Geciktirmenin Fazileti
Perş. Haz. 11, 2015 10:14 am tarafından EN_NİSA
» Oruçlu Ne Zaman İftar Eder
Perş. Haz. 11, 2015 10:10 am tarafından EN_NİSA
» Oruca Ne Zaman Başlanacağı
Perş. Haz. 11, 2015 10:05 am tarafından EN_NİSA
» Ramazan Hilalinin Görülmesiyle Oruca Başlanır Şevval Hilalinin Görülmesiyle Bayram Yapılır
Perş. Haz. 11, 2015 9:59 am tarafından EN_NİSA